Nasz nowy projekt to Rabata dla zapylaczy "MIODEK"To projekt Stowarzyszenia EKOMENA rabaty kwitnącej zbudowanej z modułów, na których sadzone są byliny i krzewy pyłkodajne i miododajne. Moduły mają być różnej wielkości, kształtów oraz wielogatunkowe i o różnej wysokości. Projektowane są w taki sposób, by można było z nich układać rabatę, tak jak z kloców LEGO, tworząc rabatę dopasowaną do miejsca, które ma zajmować i do otaczającej ją architektury.
Pierwszy prezentowany moduł Miodek 1 stworzony jest z zamysłem nasadzeń wzdłuż drogi lub chodnika, by tworzył ukwiecony pas zieleni, nie zasłaniając widoku. Rabaty nie mają na celu zastępowanie łąk kwietnych, ale mogą je wzbogacać, tak jak i trawniki, i być atrakcyjnym elementem miejskiej architektury zielonej.
Istotną, zaletą rabat MIODEK jest to, że wymagają niewielkiego nakładu pracy na bieżące utrzymanie i konserwację oraz to, że obfite kwitnienie gwarantowane jest już w pierwszym roku po nasadzeniach.
Projekt postał w ramach Programu "Sieć stołówek dla pszczółek". Celem programu jest aktywna ochrona owadów zapylających poprzez zakładanie miejsc przyjaznych tym owadom, tzw. „kwietnych stołówek”, czyli przestrzeni, gdzie rosną głównie rośliny pyłko- i nektarodajne. Takimi miejscami mogą być: rabaty kwietne, klomby, łąki kwiatowe.
Program polega na dofinansowaniu zakupu takich gatunków roślin, aby były to rośliny dostarczające pyłku i nektaru, a także aby ich okresy kwitnienia zazębiały się tworząc ciągłą bazę pokarmową dla owadów przez cały sezon. Wybierając wczesne-, średnio- i późno kwitnące odmiany roślin kwiatowych, wydłużamy okres kwitnienia dla owadów zapylających, którym wczesną wiosną i późną jesienią często brakuje źródeł pożywienia.Program jest skierowany dla dzieci i młodzieży szkolnej i realizowany przy wsparciu przedszkoli, szkół, świetlic, domów kultury i innych instytucji…
Główne cele działania-aktywna ochrona owadów zapylających (pszczół, trzmieli, motyli i in.):
- propagowanie ekologicznego znaczenia bioróżnorodnych terenów zielonych w obszarze miejskim;
- edukacja w plenerze - obserwacje przyrodnicze, działania artystyczne;
- współpraca uczestników projektu;
- rozwijanie umiejętności obserwacji oraz kreatywności;
- integracja środowiska lokalnego wokół idei projektu